Osiowanie bloku silnika to jeden z procesów wykonywanych  podczas regeneracji silników. Jest to wieloetapowy proces mający na celu przywrócenie całkowitej sprawności jednostce napędowej. Regeneracja to, innymi słowy, gruntowny remont, podczas którego naprawia się wszystkie uszkodzone i zużyte elementy. W dzisiejszym wpisie przedstawimy, na czym dokładnie polega osiowanie bloku silnika.


Kiedy trzeba wykonać osiowanie bloku silnika?


Osiowanie bloku silnika jest niezbędne, gdy stopy bloku nie znajdują się w jednej osi albo, kiedy wał korbowy został uszkodzony . Proces ten należy również przeprowadzić, gdy silnik został  przegrzany, wał zatarł się na stopach głównych wału albo, kiedy po złożeniu wału okazuje się, że na nowych panewkach wał ciężko się obraca lub nawet się zacina. Przeprowadzenie osiowania ma na celu przywrócenie współosiowości oraz wymiarów łoża wału korbowego w kadłubie silnika. Osiowanie można wykonać przy użyciu specjalistycznej maszyny – wytaczarki poziomej. Jest to niezbędny element kompleksowej regeneracji silnika.


Osiowanie bloku silnika krok po kroku


Osiowanie bloku silnika to złożone zadanie, które może być wykonane tylko w zakładach specjalizujących się w kompleksowej regeneracji silników. Polega ono na odpowiednim zeszlifowaniu mostków, złożeniu ich ze sobą i wytoczeniu otworów do wymiaru fabrycznego. Oto, jakie czynności wchodzą w zakres tej usługi:


  1. Przygotowanie bloków do legalizacji stóp głównych.
    2. Mocowanie bloków na wytaczarce poziomej.
    3. Wyciągnięcie z nich stóp głównych.
    4. Ustawienie osi bloków.
    5. Ustawienie trzpienia w osi bloku przy pomocy specjalnych czujników.
    6. Przystąpienie do obróbki.
    7. Sprawdzenie wymiaru po pierwszym etapie obróbki.
    8. Ocenienie, ile jeszcze naddatku materiałowego zostało do zebrania, aby zyskać nominalny wymiar danego bloku.
    9. Mierzenie, a następnie zastosowanie wartości pokazanej przez miarę.
    10. Przystąpienie do kolejnego etapu obróbki.
    11. Roztoczenie bloku.
    12. Montaż trzpienia.
    13. Dokładny pomiar.
    14. Sprawdzenie wymiarów wszystkich stóp.
    15. Zakończenie legalizacji stóp głównych.