Regeneracja korbowodów

Regeneracja korbowodów jest jedną z najczęściej wykonywanych napraw w silnikach. Korbowody odpowiadają za przenoszenie znacznej siły pochodzącej z pracujących tłoków, którą przekazują na wał korbowy. Poddane więc dużym obciążeniom często ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W wielu przypadkach nie jest konieczna wymiana elementu na nowy, a jedynie jego regeneracja. W naszej firmie zajmujemy się regeneracją zarówno główki, jak i stopy korbowodu wraz z jego wyważeniem.

Regeneracja stopy korbowodu

Stopa korbowodu poddawana jest obciążeniom sił bezwładności, które wywoływane są ruchem tłoka i samego korbowodu. Efektem tego procesu jest odkształcenie się jego stopy, czyli owalizacja. Nawet niewielkie odkształcenie skutkuje zacinaniem się wału i jego szybszym zużyciem. Jeśli kształt korbowodu odbiega w znacznej mierze od właściwego, wówczas występują również problemy z uruchomieniem silnika. W przypadku wystąpienia awarii (owalizacji) korbowód poddajemy obróbce na honownicy amerykańskiej firmy Sunnen. Obrabiamy stopy korbowodu do wymaganej miary katalogowej z zachowaniem prostopadłości otworu do trzonu korbowodu.

Naprawa główki korbowodu

Ostatnim etapem regeneracji korbowodu jest naprawa jego główki. Duży luz występujący pomiędzy sworzniem a tulejką w główce korbowodu niwelujemy poprzez wymianę tulejki i jej roztoczenie. Używając wytaczarki do korbowodów firmy Sunnen mamy możliwość uzyskania odpowiedniego luzu pomiędzy tulejką a sworzniem tłokowym z zachowaniem prostopadłości korbowodu oraz jednakowej długości kompletu korbowodów. W przeciwnym razie wszelkie nawet minimalne nierówności będą powodowały nierównomierne zużycie ścianek tłoka oraz gładzi cylindra, hałaśliwą pracę układu korbowego, a także wybijanie się panewek.

Wyważenie korbowodu

Bardzo ważnym parametrem przy korbowodach jest jego masa. Komplet korbowodów powinien mieścić się w jednej wagowej grupie selekcyjnej. Ważenie ciężaru główek i ciężaru stóp korbowodów wykonujemy na przyrządzie w połączeniu z precyzyjną wagą. Ewentualne różnice mas korbowodów niwelujemy poprzez usunięcie zbędnego materiału.