Naprawa zabytkowego silnika stanowi nie lada wyzwanie dla każdego miłośnika motoryzacji i profesjonalistów zajmujących się renowacją takich jednostek. Prace związane z odnowieniem silników pochodzących z dawnych lat wymagają ogromnej precyzji, wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi. W niniejszym artykule przyjrzymy się głównym aspektom naprawy zabytkowych silników, dlatego zapraszamy do lektury!
Regeneracja silników zabytkowych
W przypadku silników zabytkowych, które mają wiele lat i często opierają się na starszych rozwiązaniach technologicznych, często konieczne jest przeprowadzenie kompleksowej regeneracji. Naprawa silnika zabytkowego wymaga jednak niezwykłej dokładności, gdyż musi być on złożony z ogromną precyzją. Fachowcy przeprowadzają wówczas wszelkie niezbędne prace, które pozwolą doprowadzić jednostkę do pełnej sprawności. Ważnym elementem tego procesu jest posiadanie odpowiedniego parku maszynowego oraz specjalistycznych narzędzi.
Naprawa silników Oldtimer
Dużym wyzwaniem związanym z naprawą zabytkowych silników jest renowacja jednostek napędowych typu Oldtimer, czyli takich, które liczą powyżej 25 lat. Ze względu na to, że pojazdy te charakteryzują się znacznie starszymi rozwiązaniami technicznymi, regeneracja ich jednostek napędowych wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia oraz indywidualnego podejścia. Silniki te różnią się bowiem między sobą oraz od współcześnie produkowanych modeli.
Prace związane z kompleksową renowacją silników zabytkowych
Podczas renowacji silników zabytkowych przeprowadzany jest szeroki zakres działań związanych z naprawą i przywróceniem do sprawności jednostki napędowej. Prace obejmują m.in. honowanie otworów – łożyskowanie wału korbowego oraz:
- szlifowanie cylindrów,
- polerowanie wałów i korbowodów,
- szlifowanie zaworów głowicy,
- osiowanie bloku silnika.
Ponadto często konieczna jest wymiana uszczelek oraz płynów eksploatacyjnych, a także napawanie i szlifowanie wałków rozrządu. Niekiedy konieczna jest również regeneracja korbowodów oraz naprawa innych elementów, takich jak cylindry hydrauliczne czy głowice samochodowe.