REGENERACJA KORBOWODÓW
PROFESJONALNA REGNERACJA
Regeneracja korbowodów jest jedną z najczęściej wykonywanych napraw w silnikach. Korbowody odpowiadają za przenoszenie znacznej siły pochodzącej z pracujących tłoków, którą przekazują na wał korbowy. Poddane tak dużym obciążeniom często ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W wielu przypadkach nie jest konieczna wymiana elementu na nowy, a jedynie jego regeneracja. W naszej firmie zajmujemy się regeneracją zarówno główek, jak i stóp korbowodów. Ze względu na niezwykłą precyzję, z jaką są wykonane korbowody, ich regeneracja wymaga dużej wiedzy oraz użycia narzędzi i maszyn najwyższej klasy. Tylko w ten sposób można zagwarantować spełnienie przez nie rygorystycznych wymogów producenta. Najważniejsze jest zachowanie dokładności otworów w stopie korbowodu i w jego główce. Czym nowszy jest silnik, tym większa wymagana jest precyzja wymiarowa tych elementów.
Jakie materiały i technologie są wykorzystywane do tworzenia korbowodów
Współcześnie produkcja korbowodów opiera się na wykorzystaniu zaawansowanych materiałów i technologii, aby zapewnić wysoką wydajność i trwałość. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych materiałów i technologii stosowanych w procesie produkcyjnym korbowodów:
- Materiały do produkcji korbowodów: Najczęściej stosowanymi materiałami do produkcji korbowodów są stopy aluminium, stali oraz tytanu. Wybór materiału zależy od wymagań wytrzymałościowych, lekkości oraz kosztów produkcji.
- Kute korbowody: Kucie to proces, który polega na uformowaniu materiału pod wpływem siły i ciepła. Kute korbowody charakteryzują się lepszą wytrzymałością i trwałością w porównaniu z korbowodami odlewanymi.
- Obróbka cieplna: Po procesie kucia korbowody są poddawane obróbce cieplnej, takiej jak hartowanie czy wyżarzanie, aby uzyskać odpowiednie właściwości mechaniczne i zwiększyć ich wytrzymałość.
- Obróbka mechaniczna: W celu uzyskania precyzyjnych wymiarów i kształtów korbowodów stosuje się różne metody obróbki mechanicznej, m.in. toczenie, frezowanie czy szlifowanie.
- Powłoki ochronne: W celu zwiększenia trwałości i zmniejszenia tarcia, korbowody mogą być pokryte specjalnymi powłokami, takimi jak azotowanie czy powłoki DLC (ang. Diamond-Like Carbon).
- Kontrola jakości: Aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność korbowodów, producenci stosują różne metody kontroli jakości, m.in. badania ultradźwiękowe, pomiarowe czy testy wytrzymałościowe.
Warto zaznaczyć, że technologie i materiały stosowane do produkcji korbowodów mogą różnić się w zależności od zastosowania, np. w silnikach wysokoprężnych, sportowych czy lotniczych.
Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia korbowodów?
Korbowody to części wykonane z bardzo wytrzymałej stali węglowej, jednak mimo to narażone są na uszkodzenia, które wymagają bezzwłocznej naprawy. Regeneracja korbowodów może okazać się konieczna, jeżeli olej nie był regularnie wymieniany. Zużyty olej jest często zanieczyszczony drobinkami ścierającego się metalu. Te niewielkie części działają jak ścierniwo i powodują szybsze zużywanie się różnych powierzchni, na których powstają liczne rysy oraz mikrouszkodzenia. Może to stać się powodem zablokowania działania panewek wału korbowego. Regeneracja korbowodów może być konieczna, jeżeli były one narażone na pracę w zbyt wysokiej temperaturze. Takie warunki mogą spowodować powstanie wżerów na korbowodach lub nawet doprowadzić do ich pękania.
Regeneracja stopy korbowodu
Stopa korbowodu poddawana jest obciążeniom sił bezwładności, wywoływanych ruchem tłoka i samego korbowodu. Efektem tego procesu jest jej odkształcenie się czyli owalizacja. Nawet niewielkie odkształcenie skutkuje zacinaniem się wału i jego szybszym zużyciem. Jeśli kształt korbowodu odbiega w znacznej mierze od właściwego, występują wówczas problemy z uruchomieniem silnika. W przypadku wystąpienia awarii (owalizacji) korbowód poddajemy obróbce na honownicy amerykańskiej firmy Sunnen. Obrabiamy stopy korbowodu do wymaganej miary katalogowej z zachowaniem prostopadłości otworu do trzonu korbowodu.
Naprawa główki korbowodu
Ostatnim etapem regeneracji korbowodu jest naprawa jego główki. Duży luz występujący pomiędzy sworzniem a tulejką w główce korbowodu niwelowany jest przez wymianę tulejki i jej roztoczenie. Użycie wytaczarki do korbowodów firmy Sunnen daje nam możliwość uzyskania odpowiedniego luzu pomiędzy tulejką a sworzniem tłokowym z zachowaniem prostopadłości korbowodu oraz jednakowej długości kompletu korbowodów. W przeciwnym razie wszelkie, nawet minimalne nierówności, będą powodowały nierównomierne zużycie ścianek tłoka oraz gładzi cylindra, hałaśliwą pracę układu korbowego, a także wybijanie się panewek.
Wyważenie korbowodu
Bardzo ważnym parametrem przy korbowodach jest jego masa. Komplet korbowodów powinien mieścić się w jednej wagowej grupie selekcyjnej. Pomiar masy główek i stóp korbowodów wykonujemy na przyrządzie w połączeniu z precyzyjną wagą. Ewentualne różnice mas korbowodów niwelujemy poprzez usunięcie zbędnego materiału.