Współczesne czasy wymagają nowoczesnych rozwiązań. W zakresie wykańczającej obróbki ściernej takim rozwiązaniem jest technologia honowania. To innowacyjna maszynowa obróbka ścierna wykorzystywana do wykańczania wewnętrznych powierzchni otworów i cylindrów. Ze względu na wymagane wysokie jakościowe parametry powierzchni, jakie należy uzyskać, stosując honowanie oraz na możliwość pozbycia się wszelkich błędów geometrii kształtów obrabianych elementów, honowanie nazywane jest obróbką dokładnościową lub precyzyjną. Często określa się je również mianem – mikroobróbki.

W jakim celu stosuje się honowanie?

Honowanie, czyli szlifowanie krzyżowe, jest stosowane po to, aby nadać obrabianym elementom najwyższą dokładność wymiarowo-kształtową oraz określoną kierunkową strukturę i chropowatość. Takie precyzyjne wykończenie powierzchni różnych części jest niezwykle ważne szczególnie w przypadku nowoczesnych maszyn i pojazdów, ponieważ pracują one pod wysokimi obciążeniami. Dzięki honowaniu poprawia się bowiem współpraca ruchowa poszczególnych elementów, co zmniejsza ryzyko wystąpienia ewentualnych awarii oraz znacznie wydłuża ich żywotność.

Jakie części samochodowe mogą być honowane?

W branży motoryzacyjnej honowanie wykorzystywane jest zarówno w przypadku nowych silników jak i podczas procesu ich regeneracji. Stosowane jest między innymi do: szlifowania cylindrów, otworów na wał korbowy, bloku silnika, łoża bloku silnika, tulei cylindrowych, cylindrów sprężarek, korpusów i łożysk turbosprężarek, aparatury wtryskowej, bębnów hamulcowych, korbowodów, dźwigienek zaworowych, układów wspomagania, elementów układów Common Rail czy kół zębatych. 

Powierzchnie wszystkich podzespołów pracujących pod dużymi obciążeniami są narażone na intensywne tarcie oraz działanie wysokiej temperatury.  Efektem tak wzmożonej pracy w ciężkich warunkach może być np. powstanie niepożądanych nieszczelności, które zmniejszają efektywność działania całych podzespołów, a także mogą stać się przyczyną ich szybszego zużycia. Wysłużone powierzchnie intensywnie współpracujących ze sobą części przyczyniają się do gorszego smarowania oraz zmiany przepływu oleju, przez co działanie poszczególnych podzespołów staje się mniej efektywne. 

Czym charakteryzuje się szlif krzyżowy uzyskiwany w wyniku honowania?

W wyniku honowania powierzchnie zyskują nie tylko idealny kształt i wymiary, ale także charakterystyczną strukturę powierzchni. Składa się ona z przecinających się pod odpowiednim kątem szlifów. Te niewielkie rysy nazywane szlifem krzyżowym są niezwykle istotne, gdyż gwarantują lepsze rozprowadzanie i przyleganie oleju silnikowego do powierzchni jego poszczególnych części. Dzięki temu mają one zapewnione optymalne warunki pracy, więc nie zużywają się tak szybko. Honowanie to także doskonała metoda, aby dopasować do siebie współpracujące ze sobą nowe elementy, które dzięki takiemu przygotowaniu, będą miały zmniejszony zakres tzw. docierania się na początku pracy.

Korzyści wynikające z honowania elementów i podzespołów motoryzacyjnych

Honowanie jest coraz częściej wykorzystywane w branży motoryzacyjnej. Dzięki niemu wydłuża się żywotność poszczególnych elementów oraz podzespołów. Mają one również zapewnioną większą efektywność i wydajność pracy, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie mocy pojazdu oraz zmniejszenie jego awaryjności. Honowanie części motoryzacyjnych zmniejsza także emisję zanieczyszczeń i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.