Silnik jest sercem każdego pojazdu. Bez sprawnej jednostki napędowej nie można bezpiecznie i komfortowo przemierzać szos. Jeżeli chcesz kupić używane auto, musisz liczyć się z tym, że w jego silniku zdiagnozowane mogą zostać uszkodzenia, które spowodują, że będzie trzeba oddać go do kapitalnego remontu. Kompleksowa regeneracja silnika to często jedyny sposób na przywrócenie mu dawnej sprawności.

Kiedy regeneracja silnika jest potrzebna?

O kompleksowej regeneracji silnika warto pomyśleć, gdy Twój samochód ma już bardzo duży przebieg. Najczęstszą przyczyną regeneracji jednostki napędowej jest bowiem zużycie jej poszczególnych podzespołów i części. Kolejnym powodem takiego remontu może być nieprawidłowe serwisowanie silnika, czyli np. stosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego, nieregularna wymiana filtrów czy oleju. Remont może być również konieczny, jeżeli samochód był nieprawidłowo użytkowany, czyli gdy np. na niskich obrotach dochodziło do dużych obciążeń silnika, albo gdy był on obciążany bez wcześniejszego rozgrzania. W takim wypadku poszczególne części i podzespoły o wiele szybciej się zużywają. Regeneracja może być też jedynym wyjściem, kiedy dojdzie do poważnej usterki jednostki napędowej (np. zerwanie paska, zatarcie silnika czy pęknięcie pierścieni tłokowych).

Jakie czynności naprawcze obejmuje kompleksowa regeneracja silnika?

Kompleksowa regeneracja silnika samochodowego to proces wieloetapowy i skomplikowany. Celem wszystkich podejmowanych czynności naprawczych jest przywrócenie jednostce napędowej jej pierwotnej sprawności. Kompleksowy remont obejmuje:

• naprawę bloków silnika,
• naprawę tulei cylindrowych,
• szlifowanie cylindrów,
• regenerację wałów korbowych,
• usuwanie zerwanych świec żarowych,
• wyciąganie zapieczonych wtrysków,
• spawanie pękniętych lub zniszczonych głowic,
• kompletną obróbkę głowic,
• wymianę panewek, tłoków i pierścieni,
• sprawdzanie szczelności płaszcza wodnego,
• planowanie powierzchni,
• wymianę uszczelnień,
• wymianę pompy oleju,
• wymianę albo regenerację prowadnic zaworowych,
• wymianę i frezowanie gniazd zaworowych,
• szlifowanie zaworów,
• dorabianie zaworów,
• obróbkę pod wałek rozrządu,
• naprawę gwintów,
• montaż głowicy (złożenie i regulację).

Istotną czynnością przygotowawczą do kompleksowej regeneracji silnika jest dokładne wymycie wszystkich jego części. Zanim zostaną rozpoczęte jakiekolwiek naprawy, poszczególne podzespoły muszą być wyczyszczone z resztek smaru, brudu oraz innych zanieczyszczeń. Najlepszą metodą wykorzystywaną do czyszczenia elementów silnika jest mycie ultradźwiękowe.