Jak wygląda proces regeneracji silników?

regeneracja silnika

Termin „regeneracja silników” może brzmieć dość tajemniczo dla osób niemających na co dzień styczności z mechaniką samochodową. Tymczasem jest to po prostu gruntowny remont uszkodzonych i zużytych elementów silnika. Dzięki temu powraca on do dawnej sprawności, to zaś oszczędza nam kłopotów związanych z koniecznością kupna drugiego silnika.

Na czym polega regeneracja silników?

Pierwszym etapem regeneracji jest szczegółowa kontrola stanu silnika przeprowadzona przez specjalistę. Na tej podstawie sporządza się wycenę, która zostanie przedstawiona Klientowi. Gdy wszystko jest już ustalone, można rozpocząć pracę. Warto podkreślić, że regeneracja silników to proces złożony i oferujący kompleksowe usługi, których charakter jest zależny od rozmiaru zniszczeń, jakie nastąpiły po awarii, lub od stopnia uszkodzeń, jakim uległy poszczególne elementy silnika.

Etapy regeneracji silników

Podstawą naprawy silnika jest regeneracja głowicy samochodowej – czyli jednego z najważniejszych elementów całego mechanizmu. By cały proces przebiegł bez problemów, stosuje się szereg nowoczesnych technologii polegających na spawaniu czy obróbce skrawaniem. Wybierając firmę, której zamierzamy zlecić regenerację, zwróćmy uwagę, czy na jej wyposażeniu znajduje park maszynowy – dzięki temu będziemy mieć pewność, że podejmie się ona pracy bez względu na rodzaj i wielkość głowicy.

Kolejnym elementem podlegającym regeneracji mogą być tuleje cylindrowe oraz bloki silników. Procesy, jakim są poddawane, to m.in. wytaczanie cylindrów na profesjonalnych wytaczarkach. Wśród innych działań przeprowadzanych na blokach można wymienić też obróbkę panewek pod wałek rozrządu czy osiowanie, czyli regenerację łoża bloków. Zakład może także oferować honowanie, którego zadaniem jest podniesienie parametrów technicznych gładzi cylindrów.

Regeneracji poddaje się również korbowody. Szczególnie ważnym procesem jest tu wyważenie – polega ono na precyzyjnym określeniu ciężaru główek i stóp korbowodów i następnie zredukowaniu wszelkich różnic. Przeprowadza się też osobno regenerację główki i stopy korbowodu.

Regeneracja silnika obejmuje też całościową naprawę wałów korbowych. Wśród wykorzystywanych tu technologii wymienić można np. szlifowanie, wyważanie czy polerowanie. Ostatnim etapem jest dokonanie pomiarów mających na celu kontrolę sprawności wału korbowego po naprawie.