Naprawa silnika

Mycie ultradźwiękowe u mechanika

Gdy oddaliśmy samochód do specjalistycznego serwisu w celu remontu czy naprawy silnika, pracownicy rozłożą go i stwierdzą uszkodzenia. Bardzo często jest tak, że wyeksploatowane części są bardzo brudne. Wszystkie części silnika powinny być porządnie umyte. Jest wiele rodzajów mycia jego elementów i z większymi zabrudzeniami poradzimy sobie ręcznie, czy z pomocą między innymi różnego rodzaju myjek natryskowych wykorzystujących środki chemiczne. Jednak to może nie wystarczyć, jeśli zanieczyszczenia, na przykład brud wymieszany z olejem, płynem chłodzącym, czy smarem wniknął w mikropęknięcia w strukturze metalu lub jest w trudno dostępnych miejscach.

Jak sobie z tym poradzić

Tradycyjną metodą czyszczenia jest śrutowanie, używa się do niego najczęściej piasku. Jednak śrutowanie ma swoje wady: wymaga wiele pracy, jest dość czasochłonne i stosując je, można uszkodzić delikatne elementy silnika. Pozostawia także chropowatą powierzchnię, którą następnie trzeba wygładzić. Dlatego teraz w profesjonalnych zakładach zajmujących się regeneracją silników samochodowych, do czyszczenia tak skomplikowanych układów używa się myjek ultradźwiękowych.

Jak to działa

Mycie ultradźwiękowe polega w skrócie na zanurzeniu przedmiotu w specjalnie dobranej cieczy i poddaniu go działaniu ultradźwięków o odpowiednim natężeniu. Ciecz to odpowiednio dobrany roztwór wody i środków myjących lub płyn organiczny. Do wanny z płynem w którym znajduje się zanurzona część jest przymocowany panel do którego dostarczany jest prąd o wysokiej częstotliwości z generatora. Taki przetwornik powoduje drgania wywołujące fale ultradźwiękowe, które przechodzą przez ciecz. Powoduje to na przemian jej gwałtowne zagęszczanie i rozrzedzanie. To z kolei prowadzi do zjawiska kawitacji – w płynie występują przemiany termodynamiczne, można to wyjaśnić tak, że raz jest w fazie ciekłej raz w gazowej, tworzą się próżniowe pęcherzyki, które implodują (zapadają się w sobie) jednocześnie odrywając wszystkie zanieczyszczenia z czyszczonej powierzchni zanurzonego w płynie elementu.